Egy egészségesebb élet

D vitamin

A D vitamin (kalciferol) az egyetlen olyan vitamin (pontosabban hormon szerű anyag) amelyet napfény segítségével bőrön keresztül állítunk elő (növényi és állati provitaminból állítja elő napfény hatására). Mindegy, hogy provitaminról vagy szintetikusan előállított D vitaminról van szó, minden esetben a vékonybélből szívódik fel valamilyen zsír segítségével. Az élelmiszerekből epesók segítségével oldódik ki, valamint fehérjére van szükségünk ahhoz, hogy a májba tudja szállítani szervezetünk.Onnan a vesébe jut, ahonnan úgymond feltöltődik és kalciummal együtt a csontozatba tud épülni. 

Kisgyermekes szülők  már jól ismerik a Vigantol (olajos)cseppeket, ennél kedvezőbb környezete nem is lehetne a D vitamin bevitelének. Hogy miért kell kapniuk? Elősegíti az ép csontrendszer fejlődését. Igen fontos, hogy anyatejes babák is meg kell, hogy kapják a napi orvos által előírt D vitamin mennyiséget, mert a D vitamin nem jut át az anyatejbe -csak kis mennyiségben-, hiába szedi az anyuka kellő gondossággal. Kutatások alapján (informed.hu) meghatározták, hogy a fogantatástól számított első 1000 napban kifejezetten fontos a megfelelő D vitamin szint, kevésbé lesz fogékony a gyermek az I. típusú cukorbetegségre, kifejezetten fontos a sejtfejlődés, az immunrendszer és az idegrendszer megfelelő működése végett. 

Nem szükséges a drágább D vitamin készítményeket megvásárolni, házi orvos receptre is tud kiírni, így jóval kedvezőbb áron juthatunk hozzá. A D vitamin mennyiségét nemzetközi egységben (NE) mérik. De mindenképpen érdemes egy laborvizsgálat alkalmával kideríteni hogy mekkora szinten van a D vitamin készletünk és ahhoz igazítani a napi bevételt.

Túladagolni ugyan nehéz, a napi ajánlott bevitel kb. 250x kellene bevinni, de ebben az esetben megemelkedhet a vér kalcium szintje. Általában aktív D vitamin készítmény szedése mellett beszélhetünk erről, amennyiben a hormonszerű előanyagot D3 vitamint veszünk magunkhoz a túladagolásról szinte nem is beszélhetünk. A túladagolás tünetei: izomgyengeség, hányinger, hasmenés, migrén szerű fejfájás, fokozott szomjúságérzet és vizeletürítés, súlyosabb esetben veseelégtelenség. A jelenlegi ajánlás szerint a hónapokon keresztül napi 4000 NE szedése biztonságosnak mondható. De amint fentebb írtam ezért is fontos orvossal egyeztetni a szedését megelőzően. 

A D vitamin elővitaminjának természetes forrásai: tengeri halak – tőkehalmájolaj, tej- és tejtermékek, napfény.

Kép forrása: novalac.hu

Kép forrása: novalac.hu

Jelentős szerepe van a csontozat és a fogazat megfelelő felépülésében, valamint szabályozza a kalcium és a foszfor beépülésének arányát. A és C vitaminnal, valamint foszforral, kalciummal és kolinnal (ez egy lipotrop anyag, amely gondoskodik a zsírmolekulák elszállításáról, későbbiekben bővebben is lesz szó róla) érvényesül a legjobban hatása. Gyorsítja a kötőhártya gyulladásból való felépülést. Fogágybetegségeknél is kiemelkedően fontos a bevitele. Kutatásokkal bizonyították, hogy a pikkelysömörtől szenvedőknél is igen alacsony a D vitaminszint, ezért a betegségtől szenvedőknek igen fontos a szedése. Fokozza a hormonképzést és a vérkeringést. Fontos a nőknek, hiánya meddőséget is okozhat. Nem utolsó sorban bizonyították, hogy a cukorbetegeknél a D vitamin javítja az inzulint termelő sejtek működését (Langerhans – szigetek béta sejtjei) így nagyban hozzájárul a II-es típusú cukorbetegség megelőzésében. 

Hiánya továbbá: csontlágyuláshoz, angolkórhoz, csontritkulás, depresszióhoz, szív – és érrendszer betegségekhez és meddőséghez, cukorbetegséghez is vezethet.

Forrás:vitaldepowebaruhaz.hu

Forrás:vitaldepowebaruhaz.hu

Dr. Szabó András véleménye szerint a súlyos D vitamin hiány a szervezetben 50%-al növeli a halálozás esélyét a krónikus/súlyos betegségek esetében. Bár laboratórium és laboratórium között is van különbség de általánosságban elmondható, hogy a normál érték 75 nmol/L kezdődik. 

Egy 2015-ös felmérés alapján a magyar lakosság 95%-a D vitamin hiányos állapotba kerül tél végére, ennek ellenére csupán 15%-uk szed valamilyen D vitamin készítményt pótlás céljából. 

És végül Dr. Novák Hunortól:

“…nincs olyan komoly orvosszakmai ajánlás, amely K2 vitamint vagy magnéziumot javasolna a D-vitamin mellé. Ne dőljön be a kereskedőknek, a D-vitamin önmagában elegendő és jó!” – csaladinet.hu

Tehát buzdítok Mindenkit hogy főleg a téli időszakban vegyünk magunkhoz D3 vitamint és legalább ennyire fontos, hogy figyeljünk a változatos, egészséges táplálkozásra. Egyeztessetek Mindenképpen orvosotokkal!

 

Felh.ir.: Kürti Gábor-Vitamin ABC; Amanda Ursell-Vitaminok és Ásványi anyagok; informed.hu, d-vitamin.hu; 

 

 

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. Bsazs says:

    Kedves Lenke!
    Először is én köszönöm, ha tegeződhetünk 🙂 Másodszor pedig nagyon boldoggá tesz ha a blogra szánt időm hasznodra vált/válhat!
    Szerintem az egy jó jel ha az orvosod úgy gondolta nem szükséges gyógyszert szedned!
    Kívánom hogy sokáig egészséges(ebb) lehess! Írj bátran ha kérdésed akad, igyekszem legjobb tudásom szerint válaszolni! Szép napot! Üdv, Zsuzsi

  2. Lenke Szegfűné Kertész says:

    Nagyon örülök, hogy megtaláltam az oldaladat!Egy éve küzdök a magasabb cukorral, diétázom.Gyógyszert nem szedek, nem kell szednem. A télen szinte csak zöldségen, meg gyümölcsön éltem.Így lefogytam 10 kg-ot, ami jó.Ez idáig ilyen jó és megfőzhető recepteket nem találtam, mint a Te oldaladon.Bocsánat, hogy letegeztelek,nem tudom szabad-e? Még egyszer köszönöm!Lenke


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!