Egy egészségesebb élet

Szénhidrát, szervezetünk üzemanyaga

A szénhidrátok szénből, oxigénből és hidrogénből álló vegyületek, melyek szervezetünk fő és egyben legfontosabb energiaszolgáltatói. Leginkább növényi eredetű alapanyagokból/ételekből szerezzük be (ez alól jelentősebb kivétel a tejcukor).

Emésztés során vagy elégetjük őket vagy elraktározzuk. Mint korábban már írtam, 1 gramm szénhidrát elégetése során 4 kcal keletkezik. A zsír anyagcseréje során három dolog történhet:

  • lebontódik és energiát ad
  • glikogénné alakul
  • vagy elraktározódik és zsírrá alakul

A jelenlegi kiegyensúlyozott táplálkozási elvek szerint, napi, minimum 120 gramm szénhidrátra szükségünk van. Az alapképlet szerint férfiak esetében testsúlykilogrammonként 4-6 gramm, míg nőknél ez a szám 3-4 gramm.  

A szénhidrátokat több szempont alapján csoportosíthatjuk.  Beszélhetünk:

  • Monoszacharidokról
    • ezek a legegyszerűbb cukrok (savas hidrolízissel nem hasíthatók tovább), mint például:
      • Szőlőcukor – glükóz
      • Gyümölcscukor – fruktóz
    • Vízben jól oldódnak
    • Édes ízük van

Egyszerű szénhidrátok

  • Diszacharidok
    • összetett(ebb) cukrok, mint például:
      • szacharóz (répacukor),
      • Laktóz (tejcukor)
    • több monoszacharidból állnak (legalább kettő, maximum tíz és glikozidos kovalens kötéssel kapcsolódnak)
    • szintén édes ízűek
    • szintén jól oldódnak vízben
  • Poliszacharidok
    • sok monoszacharid egységből áll (legalább tízből és glikozidos kovalens kötéssel kapcsolódnak ez esetben is), óriásmulekulák alakulnak ki a kapcsolódás során
    • vízben szinte egyáltalán nem, vagy nagyon rosszul oldódnak
    • egyáltalán nincs édes ízük
    • Ilyen például:
      • a pektin (szerkezeti szénhidrát)
      • a keményítő (tartalék tápanyag)
      • agar-agar (növényi gumik, nyálkák)

 

Mit érdemes tudni a keményítőről?

Alapvetően nehezen emészthető, bár ezen a konyhai eljárások (főzés-sütés) nagyban javít. Minden növényben megtalálható, legnagyobb mennyiségben, a burgonyában és a gabonafélékben. Jellemző rájuk, hogy meleg folyadékban méretük többszörösére képesek dagadni (gondoljunk csak a rizsre például).

Mi az az agar-agar?

Ez egy növényi gumi/nyálka, ami vízzel érintkezve kocsonyaszerű anyaggá válnak. Az élelmiszeripar elsősorban sűrűsítő- és töltőanyagként használja. Ide soroljuk például még a karragént is.

Mi az a pektin?

A pektin ún. szerkezeti szénhidrát, amely(ek) a növények szilárd vázát adja. Leginkább gyümölcsben található igen nagy mennyiségben. Lekvárok, dzsemek elkészítéséhez is használható. A szerkezeti szénhidrátokhoz soroljuk a cellulózt is.

Érdekességek:

  • A májunk egyszerre nagyjából 45 gramm fruktózt képes tárolni, minden felesleget zsírrá alakít a szervezetünk! (Tehát csak gyümölcsön élni az egészség címke alatt nem helyes semmilyen szempontból!)
  • Törekedjünk inkább az összetett szénhidrátok fogyasztására, hiszen mérsékelten, illetve fokozatosan emeli a vércukrot. 
  • A szénhidrátot képesek a leggyorsabban felhasználni az izmok valamilyen fizikai munka során!

Mint oly sokszor, most is csak azt tudom tanácsolni (ha megengeditek), hogy táplálkozzatok változatosan, mozogjatok rendszeresen, hogy sokáig a lehető legegészségesebbek lehessünk. Ne húzzuk és halasszuk a jól bevált, „majd holnaptól elkezdem” mondatokkal az életmódváltást, mert ha túl késő már, akkor sokszor nehezen vagy egyáltalán nem visszafordíthatóak a helytelen életmódból adódó betegségek (például: cukorbetegség, vérnyomás problémák és még sorolhatnám).

Ha szeretnétek összetett szénhidrátokból álló alapanyagokhoz jutni, akkor ide kattintva, az Ataisz oldalán (ide kattintva) sok ilyen élelmiszerrel ismerkedhettek meg!

Valamint ajánlom Nektek, ( más témákban is) a Mozaik Web oldalát, hiszen rengeteg érdekes témakört dolgoz fel, hihetetlen kreatív és innovatív módon.

 

Felhasznált irodalom: itt, itt, itt és itt

 

 

Kommentek

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!