Egy egészségesebb élet

Margarin a közellenség?

Én meg csak becsukom a szemem, és megrázom a fejemet, tessék?

Manapság rengeteg tévhitet olvasni a margarinról és a vajról is, leginkább az interneten. Elég sűrűn látnak napvilágot különböző ajánlások, hogy mely élelmiszerek és alapanyagok számítanak egészségesnek, így sokszor nem meglepő, hogy nem tudunk lépést tartani a sok új információval. Azért szó nélkül nem hagyhatom, a kedvencem mégis csak az, amikor azt olvasom:

Ne egyél margarint, majdnem olyan, mint a műanyag! – Én meg csak becsukom a szemem, és megrázom a fejemet, tessék?

giphy (4)

 

Nem megbántva senkit, de ez bizony nagy butaság! És ahhoz, hogy ezt minden felelősségem tudatában leírhassam –és nyugodtan hajtsam álomra fejemet- nem kell szakirányú végzettség. Csupán időt és energiát kell szánni arra, hogy hiteles forrást találjunk és ezáltal valóban tudatos vásárlóvá váljunk.

Vaj: állati eredetű –például tehéntej- telített zsírsavakból, köpüléssel előállított termék.  Beszélhetünk teavajról, szendvicsvajról és vajkrémről. Ezek közötti különbséget elsősorban zsírtartalmuk határozza meg. Könnyen avasodik. A vaj is tartalmaz transzzsírsavakat, ugyanis alapvetően megtalálható a kérődzők tejében is.

butter-1277087_1920
Vaj (kép forrása:pixabay.com)

Margarin: növényi olajokból előállított szintén telített zsírsavakat tartalmazó alapanyag. Megjegyezném, hogy régebben a végtermékben valóban magasabb volt a transzzsírsav-tartalom -ez esetben ugye gyártási folyamat során kerül bele -, de ez ma már nem állja meg a helyét a gyártók szerint.  III. Napóleon császár kérésére kísérletezték ki az első margarinokat a katonáik számára, hiszen a vaj nagyon gyorsan megavasodott, ahogy fentebb is írtam.

herb-butter-7244_1920
Margarin (kép forrása:pixabay.com)

Transzzsírsavak: „szegény” transzzsírsav nem örvend túl nagy népszerűségnek, nem is hiába, hiszen majdnem mindenhez, ami rossz,  köze van kis túlzással persze. A túlzott fogyasztása bizonyítottan visszavezethető a cukorbetegségre, a szívproblémákra és természetesen ebből fakadóan a jó koleszterinszinttel sincs baráti viszonyban. Magyarországon 2014. február 18-tól hatályos a transzzsír-rendelet, erről bővebben a Nemzeti Jogszabálytárban is olvashatunk.

Én naiv vagyok, elismerem és elmerem hinni a gyártóknak, hogy bizony nem érdekük a nép “lassú” megbetegítése – nekik sem -, és ha már azt vallják, hogy bizony csökkentették a transzzsírsavak mértékét a margarinban, akkor azt minden bennem megmaradt gyermeki jóindulattal és hiszékenységgel elfogadom. Megnyugtatásképpen írom, hogy az Országos Élelmezési- és Táplálkozástudományi Intézet folyamatosan vizsgálja a termékek transzzsír-tartalmát.

Ami nem túl megnyugtató viszont, hogy statisztikájuk alapján – és itt most felhívnám azért mindenki figyelmét, aki a margarint tekinti közellenségnek-, hogy a bevizsgált termékek között a legnagyobb kockázattal a nápolyik, a kekszek, csokikák fordultak elő. Aki nem hisz nekem, az OEGYI oldaláról letöltheti – 31-es pont – és átnézheti az eddig több száz átvizsgált termékek eredményeit – van ám közöttük salátaöntet, fagyasztott pizza, de még levespor is -.

Aki eddig nem, de ezentúl szeretne ez ügyben is tudatosabban vásárolni annak is akad segítség. Mint minden más esetben nézzünk összetevőket a Magyar Nemzeti Szívalapítvány szerint – is -. Ha az első összetevőnk: hidrogénezett vagy részben hidrogénezett, akkor ne habozzunk! Tegyük vissza a terméket a polcra!

Vallom – főleg inzulinrezisztensként -, hogy az lenne a legideálisabb, ha mindent magunk, vagy legalábbis a legoptimálisabb az lenne, ha a lehető legtöbb dolgot mi készítenénk el. Én a régi önmagamhoz képest rengeteget fejlődtem ezen a téren, de vállalom: számomra lehetetlen küldetés, hogy például a vajat/margarint is én csináljam. DE akinek kedve támadna, ne legyen oly rest, mint én, íme, kettő, első olvasásra, kedvemre való recept: a vajé és a margariné. 

cress-1258518_1280
Forrás:pixabay.com

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!